Samovarteateret med urpremiere i Russland
Det er ikke mange norske teater som har urpremiere på nyskrevet dramatikk i Russland, men lørdag 23. juni hadde Samovarteateret urpremiere på forestillinga «Lost in the horizon» i Petrozavodsk, Russland.
Forestillingen er produsert i samarbeid med Det Karelske Nasjonalteateret i Petrozavodsk.
– Vi har samarbeidet med dem gjennom flere år, både her i Kirkenes og i Russland. Det gjør at vi har utviklet et godt og verdifullt samarbeid med dette teateret, som har flere likheter med oss i måten å arbeide på. For eksempel jobber også Det Karelske Nasjonalteateret med flerspråklighet på scenen – vi jobber med norsk, russisk og engelsk (blant annet) som scenespråk, de jobber med russisk, finsk og vepsisk scenespråk.
Det forteller Bente S. Andersen som både er skuespiller, regissør og kunstnerisk leder på Samovarteateret i Kirkenes.
I denne forestillingsprosessen har det vært stort fokus på ensemble-arbeid og den kollektivt skapende prosessen, ledet av nettopp Bente S. Andersen. De fysiske bildene og sekvensene har vært like viktige som de tekstbaserte delene, og forestillingen har utviklet et unikt fysisk formspråk.
Forestillingen består av nyskrevet tekst, nykomponert musikk, bevegelse, sang og flerspråklighet, med norsk, engelsk og russisk språk på scenen.
Det vil etter hvert bli mulig å se forestillingen i Kirkenes, før den skal ut på en større turné i november og desember 2018.
Dagsaktuell tematikk
Tematisk sett er «Lost in the horizon» en høyst dagsaktuell forestilling, sett i lys av dagens verdensbilde. Forestillingen handler om grenser, migrasjon og horisont. Det handler om makt og avmakt, lengsel og kjærlighet, drøm og virkelighet, og kanskje mest av alt; menneskeverdet, og verdien av et menneske.
I følge FN er nå en kvart milliard mennesker i bevegelse over landegrenser på leting etter en bedre framtid. Det bygges opp murer og grensegjerder over hele Europa, over hele verden. Makedonia-Hellas, Spania-Marokko, Serbia-Ungarn, Tyrkia-Syria, Israel-Palestina, Jemen-Saudi Arabia/Irak, USA og Mexico. Stengte grenser. Strengt bevoktede grenser. Piggtråd og stål.
Hva gjør grenser med oss som mennesker? Hvordan påvirker grensene vår horisont, våre drømmer og vårt liv?
Immanuel Kant har uttalt at «alle mennesker har en nedarvet verdighet. Vårt ansvar som mennesker er å bevare menneskets verdighet i oss selv og i samfunnet rundt oss.» Med andre ord; Vi har et ansvar for hvordan vi lever og virker i samspill med andre i samfunnet rundt oss.
Tilbakemeldinger fra publikum har vært at forestillingen setter i gang mange tankeprosesser. Den gir rom for diskusjon og ettertanke. Den berører, ikke bare gjennom tekst, men med et sterkt fysisk uttrykk.
Stort internasjonalt team
På scenen og bak forestillinga står et stort internasjonalt team. De medvirkende er fra Norge, Russland, Litauen og Finland.
Bente S. Andersen har hatt regien, Ingeborg Arvola har skrevet teksten og bevegelsescoach Gull Özger har lagt grunnlaget for det fysiske uttrykket i forestillinga.
Turid Skoglund og Nikolay Shchetnev fra Samovarteateret har stått på scenen sammen med Hanne Mathisen Haga og to russiske skuespillere fra Det Karelske Nasjonalteateret; Viacheslav Poliakov og Liudmila Isakova.
Lysdesign ved Jan Harald Jensen, og lyddesign ved Magnus Holm Slettebø.
Musikken er nykomponert og spesialprodusert til forestillinga av Jurgita Miezelyte fra Litauen.
Scenografi av Egor Kukushkin fra Russland og Reetta Lisko fra Finland.
Kostymene er designet av kostymedesigner Jenny Hilmo Teig fra Norge, og sydd av Natalia Egorova fra Russland.
Produksjonen er finansiert av BarentsKult, Det Norske Utenriksdepartement og Samovarteateret.
Her er en videoreportasje om forestillingen fra TV i Russland:
Leave a comment